12.2.09

Google Adwords té populair geworden?

Ik ben zelf niet zo'n fan van Google Adwords.  Dat heeft onder andere te maken met mijn ervaringen met onze site www.Bobolino.tv. Die richt zich naar jonge en aanstaande moeders.
Een trefwoord dat een Google Adword respons gaf,  werd door veel gebruikers genegeerd want 'te commercieel'.  Vaak vertrekken onze bezoek(st)ers vanuit een sterke emotie of een probleem, met
een vraag over gezondheid, etc.  In zo'n situatie heb je gewoonweg minder de neiging om een gesponsorde link aan te klikken. Dat is onze ervaring en vandaar mijn initiële terughoudendheid.


Natuurlijk geef je als adverteerder ook een maximum bedrag op aan Google.  Maar toch wil je altijd méér traffic naar je site, dus, wat doe je,  je bestelt meer Google Adwords...
Gevolg, de rekening schiet omhoog, je budget raakt op of de campagne is afgelopen en je merkt dat je organisch nergens staat in Search.  Dus wat doe je dan?... Je bestelt weer Google Adwords...
En voor je het weet ben je GAV, Google Adwords Verslaafd.   

Maar, versta me niet verkeerd, voor  bepaalde promotie acties en andere tijdelijke informatie, ben ik wél een voorstander van Google Adwords. Want je hebt dat direct resultaat, want het is meetbaar, etc.

Maar goed, los van mijn mening of ervaring met Adwords, wat blijkt?  Google Adwords zijn stilaan té populair aan het worden! 
Lees even verder en je begrijpt waarom dat een probleem aan het worden is.

Rob Garner (Online Media) heeft het over het in zijn recentste artikel in OnlineMediaDaily over het (te) grote aantal adverteerders dat hij kreeg als resultaat van een welbepaalde zoek actie.
Hij had het (redelijk banale) woord jassen of  'coats'  in het Engels ingegeven op Google.  En hij kwam tot een verrassende vaststelling.  
Het woord 'coats' gaf hem namelijk 909  adverteerders of sponsored links als resultaat...

Negenhonderdennegen sponsors.  Negenhonderdennegen bedrijven die betalen om Rob's aandacht te krijgen.   Negenhonderdennegen hoopvolle ondernemers of marketing managers die bidden dat Rob hun drang naar zijn aandacht zou beantwoorden op een of andere manier.
Niets daarvan natuurlijk.  Rob haakt af...

Er is dus door zeer veel adverteerders geboden op dat ene woord, 'coats'.  Helaas zijn er zo nog heel, heel, heel veel woorden.  Wij hebben hier in ons kleine taalgebiedje nog geluk, wij hebben waarschijnlijk geen 900 verkopers van jassen op het internet in België en Nederland.  Maar het blijft een sprekend voorbeeld en het is een tekenende evolutie voor het internet in het algemeen en voor Google Adwords in het bijzonder.

Een search query die dergelijk aantal adverteerders geeft, mist geheel zijn doel, niet alleen voor diegene die de zoekopdracht invult, maar ook voor de adverteerder die ervoor betaalt.

Mijn vraag voor de dag is dan ook: Is Google Adwords slachtoffer aan het worden van z'n eigen succes?

Bron: Rob Garner, Online Media Daily,  'One Keyword, 909 Advertisers'  Februari 2009.

Mail You View Tv voor uw betaalbare Online Video Strategie: vincent@you-view.tv
De makers van www.Bobolino.tv en www.LetsCookit.tv.


No comments:

Post a Comment