8.2.09

Screen Generation

Mijn goede vriend Herman had het vorige week over wat hij de 'Screen Generation' noemt. Herman, drijvende kracht achter het innovatieve 'Leanadministration' (http://www.LeanAdministration.be), verwees naar de nieuwe generatie die informatie vergaart en verzendt via het scherm.
Computer scherm, GSM scherm(pje), Nintendo DS scherm en ja, in steeds mindere mate het Televisie scherm. Het formaat of de vorm maken niet uit, het zijn schermen punt uit.

Deze 'Millenials' hebben weinig met papier.
Vandaag wilde ik het over het eerste verschil hebben tussen de generatie waartoe Herman en ikzelf behoren (we're proud to be baby boomers!) en die waar onze kinderen toe behoren. Voor mij is dat verschil met name de vanzelfsprekendheid waarmee de 'jongere generatie' volledig in control wil zijn/is van de informatie die ze verwerken.

Ikzelf begin trouwens op dat vlak meer en meer het gedrag van een ware Millenial te vertonen.
Niet zo heel lang geleden was ik namelijk nog een trouwe kijker van het avond nieuws en vooral, ik keek naar dat nieuws op het tijdstip dat het op TV kwam, een uur dat men voor mij beslist had.
Maar, die tijd is nu ook voor mij voorbij. Ik surf immers ook naar de talloze nieuwssites, op eender wel moment van de dag, wanneer en waar het mij uitkomt.

Millenials zijn dus 'in control', zien wàt ze willen, hoe ze willen en wanneer ze willen. Maar vooral: ze vinden dat volkomen vanzelfsprekend! En waarom niet eigenlijk?

Maar dit 'I am in control' gedrag is wel de hoofdreden waarom televisie in z'n huidige vorm op sterven na dood is.
Digitale televisie met z'n Video On Demand (VOD) probeert daar nog wat aan te doen, maar de media bedrijven maken ook hier een monumentale fout.

Millenials hebben namelijk toegang tot een oneindig aanbod aan Online Video Content op het web én zijn gewend om die content snel maar vooral gratis te krijgen (of daar de auteursrechten worden mee gerespecteerd of niet, maar daarover meer in een ander artikel).
VOD is niet gratis, wel integendeel. "Betalen voor content? Ben je gek, dat is toch Old School." VOD databases zijn verder ook niet sexy, ze zitten namelijk verstopt in dat grote scherm wat aan de muur hangt in die kamer waar vooral de 'oudjes' vertoeven. VOD zal daarom snel synoniem zijn voor Very Old school, Dude!

Neen, het internet is waar het gebeurt en waar het meer en meer zal gebeuren. Zélfs als teletekst meer op een webpagina zal gaan lijken (BTW, wat voor een voorhistorisch platform is dat trouwens?), zélfs als het aanbod op TV beter wordt, interactiever dus, zélfs als alle VOD catalogussen volledig gratis zouden zijn, dan nog zullen TV makers onze klanten van morgen niet bereiken zoals het internet dat nu al wel doet.

De grootste fout die onze traditionele Media groepen dan ook kunnen maken, is te denken dat ze Millenials via TV kunnen bereiken door 'quasie internet content' op televisie te gooien. No way Dude! Go internet or prepare to be headed South!

2 comments:

  1. dat zullen ze bij VTM graag horen! ;-) Wat is jouw idee over internet op GSM trouwens,

    ReplyDelete
  2. Anonymous2/09/2009

    Ik ben het volledig met je eens!

    ReplyDelete